tirsdag 29. mars 2011

Mallorca

Utsikt fra balkongen.
Sommeren 2010 dro vi på ordentlig pakketur til sunving resort. Jeg var skeptisk på forhånd da vi stort sett har lagt opp våre egne turer med innkvartering og reise, mens her var alt ordnet på forhånd. Men varme anbefalinger fra slekt om at Mallorca var ett fantastisk sted, og ønske om sol og varme og bading for ungene tok overhånd, og vi bestilte 2 uker allerede i september 2009!

Vi ankom Alcudia midt på natta, stummende mørke, sirisser, fuktig varme og fremmede lukter. Famla oss fram til leiligheten vår inne i en mørk labyrint av hus og hage.
Dagen etter våkner vi til sterk sol og fantastisk natur.

Alcudia
 Både barn og voksne storkoste seg på anlegget hvor det var mange basseng, og mange venner å bli kjent med for eldstejenta. Minste ville ikke opp av bassengene, og vi måtte bytte på å gå en tur når vi ble lei av å sitte rundt bassenget.

Fantastiske sandskulpturer.

Før vi dro hadde vi funnet ett byrå som arrangerte turer på Mallorca, No Frills, de ble anbefalt av flere på Tripadvisor, og vi brukte dem til flere turer.Vi var veldig fornøyde, hovedspråket de brukte var engelsk og tysk på noen av turene, og de var litt billigere enn Ving sine turer.
En av turene vi dro på var til Hams caves.

Inne i dryppgrotta.

Minimenneske.

Fantastiske formasjoner.

Nydelig lyssetting.

En av dagene gikk vi til gamlebyen i Alcudia. Det var en varm og lang tur for små og store bein, og det gikk unna med vannflaska mens vi prøvde å gå i skyggen fra husene. Rett før byen stoppa vi og besøkte det romerske anlegget.

Ruiner av romersk by.

Vi ruslet rundt i gamlebyen i Alcudia og spiste is og tapas, mens eldstejenta var innom alle suvenirbutikkene og beundra utvalget.

Alcudia.

St. Jaume kirke, Alcudia.
Vi dro på dagstur til Palma. Det var en utrolig vakker by, men det var 40 varmegrader den dagen vi var der, så vi sneik oss langs skyggene, spiste is og drakk vann for å prøve å kjøle oss ned. Konklusjonen ble at dette var en fantastisk by som jeg gjerne skulle besøkt en annen gang, men da helst på våren eller høsten og ikke i juli.

Santa Eulalia området i Palma.

Santa Eulalia.

Can Corbeilla mansion.

La Almudaina.

s`Hort del Rei.

Vannet ved La Amudaina.

La Seu.

Katedralen La Seu.

Vi var også med på en rundtur på Mallorca med No Frills.

Kaffestopp.

Utsikt fra bussen.

Det var ganske så svingete veier og både store og små sleit litt med bilsyke, cola hjalp litt til minstejentas store fornøyelse, det hadde hun aldri før fått, og iskald cola falt virkelig i smak.Vi måtte dele ut våtservietter og tilby bilsyketablett til ett annet barn som kasta opp på turen. Da vi stoppa for kaffepause kom det en irsk familie bort og lurte på om de og kunne få en bilsyketablett da de hadde ett barn som og var kvalm. Lærdommen ble at det alltid er lurt å ha MANGE bilsyketabletter, småposer og våtservietter med på bussturer.

Gorg Blau lake.

Port de Soller.

Trikk fra Soller til havna.

Båttur i Soller.

Båttur inne i Sollerbukta.

Det skulle være en båttur i Soller, det var veldig mye vind denne dagen, noe som egentlig var godt når det var 40 varmegrader. Derfor var det under hele turen litt uvisst om det ble noe av båtturen. Da vi kom fram fikk vi beskjed om at båten ville gå inne i bukta, da de var for store bølger lengre ut. Opplevelsen inne i bukta vara heller ikke den beste for meg som lurte mest på hvor redningsvestene var og om jeg ville klare å la være å kaste opp. Syns guidene som ble igjen på land var ganske fornuftige jeg....
Det var og en fantastisk togtur tilbake til Palma, med vakker natur. Men fotografen sovna i varmen og fen andre fotografen hadde ett sovende barn i fanget.
Eldstemann fikk være med på tur til Marineland hvor hun fikk være med og trene delfiner og det var flere dyreshow, stor suksess med diplom, caps og veske som stolt ble vist fram.